سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امروزه برای رایت کردن سی دی، نیازی به نرم افزار جانبی خاصی نداریم، چرا که خود ویندوز می تواند این کار را( البته با محدودیت هایی) انجام دهد. با ویندوز اکس پی، رایت کردن تقریبا مثل کپی کردن است. کافی است فایل های مورد نظر را با ماوس بگیرید و به داخل پنجره درایو سی دی بیندازید. ولی البته نمی توانید مثلا سی دی بوت درست کنید، یا محتوای یک سی دی را به صورت فایل ISO یا image ذخیره کنید. حتی نمی توانید یک فایل بزرگ را بین چند سی دی رایتر شما صرفا یک سی دی رام است، چه دردسرهایی درست می شود. در این مواقع، مجبورید با درستکاری رجیستری، مشکل را برطرف کنید. اگر برای رایت کردن، امکانات پیشرفته تری بخواهید، در حال حاضر دو گزینه پیش رو دارید، برنامه Nero که حالا نسخه 6 آن موجود است، و Roxio Creator7 که در ویندوزهای 98 و ME به Easy CD معروف بود. این برنامه ها چیزی فراتر از صرفا ابزار رایت کردن هستند. مثلا می توانید صوت و تصویر را به MP3 و MPEG-4 تبدیل کنید، نویزهای نوارهای قدیمی را حذف کنید، آلبوم عکس درست کنید، منوهای DVD بسازید، برچسب و جلد سی دی طراحی کنید و خیلی کارهای دیگر که در این مقاله می خواهیم به شما معرفی کنیم.

1- بستن انتهای سی دی 
 حتما می دانید که اگر انتهای سی دی را نبندید، می توانید باز هم روی آن رایت کنید، منتها فقط کامپیوتر خودتان می تواند تمام فایل های روی سی دی را نشان دهد. بنابراین اگر مثلا فایل های MP3 خود را طی چند مرحله روی سی دی رایت کنید و در پایان سی دی را finalize کنید (اصطلاحا آن را ببندید)،و آن وقت سی دی را داخل یک دستگاه مستقل Player بگذارید، فقط آهنگ هایی که درآخرین Session رایت شده بودند، پخش خواهد شد.

2- رایت کردن در اکس پی  در ویندوز اکس پی، اگر فایل های خود را داخل پنجره سی دی درایو بیندازید، فایل ها رایت می شوند. منتها اگر سی دی شما CD-R باشد نه CD-RW ، عمل رایت بلافاصله صورت نمی گیرد، بلکه فایل ها ابتدا در یک فضای موقت (فولدری در داخل Documents and Setting و تحت عنوان اسم کاربری شما) قرار می گیرند. برای این که عمل رایت واقعا صورت بگیرد، باید روی آیکون درایو سی دی کلیک راست کرده و گزینه Burn these files to disc را انتخاب کنید. خوبی این روش این است که اگر اشتباها فایلی را داخل سی دی بیندازید، فرصت برگشت دارید. خوبی دیگر فایل، یک Session جدید تعریف کنید. در ویندوز اکس پی، multi-Session برای سی دی دیتا، همیشه روشن و برای سی دی صوتی، همیشه خاموش است.

3- کشیدن و انداختن 
 وقتی با استفاده از پنجره اکسپلورر خود ویندوز اکس پی فایل هایتان را روی سی دی RW رایت می کنید، فرمت دیسک UDF می شود که در اکثر پی سی ها قابل استفاده است، ولی در خیلی از کامپیوترهای Mac نه. فرمت UDF برای تصحیح خطا، یک فضای اضافی را برای خود در نظر می گیرد. با این کار، عملا چیزی در حدود 533 مگابایت روی CD-RW برای شما باقی می ماند. اما در عوض لازم نیست برای هر بار رایت، یک Session جدید تعریف کنید.

 

4- تراک یا دیسک 
 هنگام رایت کردن دیسک های multi-session ، درایو قسمت « جدول محتویات» دیسک را باز می کند، فایل ها را روی سی دی می نویسد و سپس با اصلاح جدول محتویات معلوم می کند که هر فایل در کجای دیسک ذخیره شده و کجا پایان می یابد، به این شیوه Track-At-Once می گویند و نگهداری این گونه اطلاعات طبیعتا فضایی را روی دیسک اشغال می کند. روش دیگری به نام Disk-At-Once وجود دارد که کل دیسک را در یک مرحله رایت کرده و ته آن را می بندد. برای دیسک های صوتی باید از این روش استفاده کنید و کسانی که به تکثیر سی دی می پردازند. نیز این روش را انتخاب می کنند. معمولا خود کاربر می تواند تشخیص دهد که کدام روش برایش مناسب تر است. Esay Media Creator بسته به نوع پروژه، به طور خودکار روش مناسب را انتخاب می کند، ولی Nero به کاربر اجازه می دهد خودش روش کار را تعیین کند.

5- نوشتن نام آهنگ ها 
 اگر بخواهید، می توانید برای سی دی های صوتی نام آهنگ ها را هنگام پخش به نمایش در آورید. برای این منظور، باید از حالت Disk-At-Once استفاده کنید. هرچند برای رایت کردن سی دی صوتی خواه ناخواه مجبورید از این حالت استفاده کنید. نرم افزار رایت شما اطلاعات لازم را از قسمت metadata فایل صوتی برخواهد داشت (درست مثل پخش کننده های MP3 )، اما معمولا می توانید اسامی آهنگ ها و خواننده ها را ویرایش کنید.

6- معاینه داده ها 
 همیشه بعد از رایت ، دیسک خود را کنترل کنید. مقایسه بیت به بیت زمان می برد، اما این تنها راهی است که می توانید از صحت رایت اطمینان حاصل کنید. برای دیسک های مهم حتی بهتر است به کمک برنامه هایی چون CD-DVD Speed ( که در Nero 6 موجود است)، وجود خطاهای احتمالی را بررسی کنید، هنگام پخش آهنگ ها، درایو سعی می کند با استفاده از داده های تکراری از پس خطاهای ناشی از گرد و غبار یا خش برآید. اما هرچه این خطاها از همان اول کمتر باشند، بهتر است.

7- گرفتن تصویر سی دی 
 ابزار داخلی رایت سی دی در ویندوز اکس پی نمی تواند کپی سی دی به سی دی انجام دهد یا از کل یک سی دی image بگیرد. ولی در نرم افزار رایگان ISO Recorder Power Toy می تواند این دو کار را انجام دهد. اگر سرویس پک دو ویندوز اکس پی را نصب کرده اید، از نسخه بتای این نرم افزار استفاده کنید. در غیر این صورت نسخه اصلی را دانلود و نصب کنید. برای گرفتن تصویر از سی دی، کافی است روی آیکون درایو سی دی در My Computer کلیک راست کنید و گزینه Create lmage from CD انتخاب نمایید. برای رایت کردن فایل تصویر روی سی دی هم کافی است روی فایل، کلیک راست کرده و گزینه Copy image to CD را بزنید. با این برنامه نمی توانید سی دی های صوتی، تصویری یا قفل شده را کپی کنید.

8- رایت کردن فرمایشی  اگر بخواهید تعدادی فایل مشخص را به صورت سری رایت کنید با خط فرمان کار سریع تر انجام می شود تا ماوس، برای این منظور، از Creata CD استفاده کنید. این برنامه می تواند از طریق خط فرمان داسی، روی سی دی رایت کند. با یک فایل Batch ساده، می توانید Windows Backup را به اجرا در آورده و فایل ها را روی سی دی رایت کنید.

9- تبدیل فرمت ها به یکدیگر 
 اگر به سی دی رایت کردن عادت کرده اید، شاید حوصله نکنید که زمان رایت خیلی طول بکشد. ولی صبور باشید. اگر می خواهید فیلمی را که در کامپیوترتان ویرایش کرده اید، روی DVD رایت شود و در تلویزیون قابل مشاهده باشد، باید صبر کنید تا به فرمت MPEG-2 تبدیل شود. این تبدیل معمولا به طور خودکار هنگام رایت کردن انجام می شود. ولی زیاد طول می کشد. خود عمل رایت در عرض چند دقیقه و خیلی زود تمام می شود. DVD+R کمی سریعتر از DVD+R است، و نوشتن روی DVD های قابل رایت مجدد، در حدود یک ربع طول می کشد.

10- فضای لازم برای تبدیل  هنگام رایت فایل های تصویری روی سی دی، فایل تبدیلی به طور موقت روی هارددیسک ذخیره شده و در پایان رایت، به طور خودکار حذف می شود. بنابراین باید به اندازه کافی فضای خالی روی دیسک داشته باشید. زیاد فرق نمی کند AVL داشته باشید یا MREG یا هر چیز دیگر، سایز فایل نهایی MPEG-2 برای همه این ها تقریبا یکسانخواهد شد.

11- 1.02 UDF را امتحان کنید 
 اگر نتوانستید DVD ساخت خود را روی دستگاه پخش کنید یا پیام Disc Error می گیرید، به جای UDF1.05 نسخه 1.02 را امتحان کنید (DVD پخش کن های جدید نسخه 1.02 را می شناسند.) مثلا در Nero ، بعد از انتخاب حالت (UDF ) DVD-ROM به صفحه Multisession بروید و نگاه کنید ببینید No Multisession تیک خورده باشد. سپس به صفحه UDF بروید و پارتیشن را Physical انتخاب و نوع سیستم فایلی را UDF 1.02 تعیین کنید. (خطاهای موجود در دیسک را بررسی کنید. خطاهای C1 به شرطی که زیاد نباشند، قابل چشم پوشی هستند. ولی خطاهای C2 باعث پدید آمدن خطاهای زمان خواندن می شوند.)

12-آهنگ های بیشتری کپی کنید  اگر از سی دی مناسبی استفاده کنید، می توانید آهنگ های بیشتری روی سی دی صوتی رایت کنید. CD-R99, CD-R99,CD-R80 به اندازه 80 ، 90 و 99 دقیقه فضا برای موسیقی دارند و بیشتر سی دی پخش کن های عادی می توانند سی دی های طولانی را بدون مشکل پخش کنند. اگر می خواهید هنگام رایت روی سی دی های صوتی طولانی تر از 80 دقیقه مشکلی پیش نیاید، سعی کنید سرعت رایت را پایین بیاورید. سرعت 1X و 2X تقریبا همیشه جواب می دهد. اما در سرعت های بالاتر در بعضی رایترها، ممکن است لبه های سی دی به خوبی رایت نشوند.

13-جای مناسب بگذارید 
 هر چه اطلاعات بیشتری روی سی دی بگذارید. خش افتادن روی سی دی، بیشتر می تواند دردسر درست کند. ضمن این که بهتر است سی ی های خام را داخل همان قوطی استوانه ای خودش نگه دارید، سی دی های رایت شده را هم در یک قاب محکم قرار دهید. پاکت های مشمعی یا کاغذی، پوشش خوبی برای دیسک نیستند. قاب هایی که برای DVD طراحی شده اند. باعث می شود هنگام بیرون آوردن دیسک، فشار کمتری به سطح سی دی وارد آید.

14- به دقت حمل کنید 
 ضمن این که DVD ها را باید داخل جعبه های مخصوص خودشان قرار دهید تا از گرد و خاک در امان باشند، آن ها را لب پنجره یا زیر نور آفتاب هم نگذارید. لایه رنگی DVD ، به گرما و نور حساس است و گذاشتن آن ها زیر نور آفتاب در چند روز ممکن است به آن ها آسیب برساند. اگر روی دیسک خیلی خاک گرفت یا به هر علت موقع خواندن مشکل پیدا کرد، سعی کنید با یک پارچه بدون پرز آن را تمیز کنید. پارچه های مخصوص شیشه عینک و این جور چیزها برای سی دی مناسبند، اما دستمال کاغذی اصلا چیز خوبی نیست. موقع پاک کردن، پارچه را به آرامی از داخل به سمت بیرون بکشید، نه این که روی سی دی بچرخانید.

15- با دقت برچسب بزنید 
 برای نوشتن روی سی دی، ماژیک های آبی از ماژیک های الکلی بهتر هستند. در ضمن روی DVD به هیچ وجه برچسب های کاغذی چسب دار نزنید، مگر این که برچسب حلقه ای با چسب خیلی خوب باشد. کاغذهای چسب دار به مرور کنده می شوند و موقع چرخش دیسک، حالت نامتعالی ایجاد می کنند که باعث خطای خواندن می شود. یک راه بهتر هم این است که از چاپگرهای مجهز به سی دی چاپ کن استفاده کنید. اپسون استایلوس 900 و کانن IP4000R دو چاپگری هستند که مستقیم روی سی دی چاپ می کنند. برای این منظور باید دیسک خام با قابلیت چاپ جوهرافشان داشته باشید که پشت آن سفید یا نقره ای باشد.

16- با لیزر برچسب بزنید 
 رایترهای مجهز به نشانه گذار نوری از همان لیزری برای نوشتن برچسب روی پشت سی دی استفاده می کنند که برای رایت کردن اطلاعات روی سطح اصلی به کار می برند، شرکت های HP و Lacie رایتر مجهز به LighScribe می سازند، و Nero اولین نرم افزاری است که گزینه LightScribe را گذاشته است. تکنولوژی مشابه یاماها موسوم به DiscT@2 (بخوانید دیسک تاتو) برچسب را روی فضای خالی سطح اصلی دیسک رایت می کند، که این یعنی جای کمتری برای اطلاعات.

17- اسم فایل ها  اگر سی دی را برای استفاده در کامپیوتر خودتان رایت می کنید، اسامی 64 کاراکتری برای فایل ها در ویندوز مشکلی ندارد و به طور خودکار اسامی 8 کاراکتری با پسوند 3 کاراکتری تولید می شوند. اما اگر می خواهید مطمئن باشید که فایل هایتان در سیستم های لینوکس یا Mac هم( برای جادادن بیش از 80 دقیقه موسیقی روی سی دی صوتی Overburning را روشن کنید. کارخانه زیادی CD یا DVD تولید می کنند. برنامه می تواند کارخانه سازنده را مشخص کند.) قابل شناسایی خواهند بود، به جای Joliet سیستم ISO96 را انتخاب کنید.

18- دو درایو 
 امروزه کمتر پیش می آید لازم باشد هم سی دی رایتر در کامپیوتر خود داشته باشید و هم DVD رایتر، چرا که بیشتر DVD رایترها می توانند با سرعتی بیش از سی دی رایترها، رایت کنند. اگر برای رایت سی دی به سی دی، به فکر خرید دو درایو هستید، اشتباه نکنید. با یک سی درایو هم می توان این کار را کرد. ولی به هر حال داشتن یک درایو اضافی این خوبی را دارد که می تواند سی دی رایت شده خود را روی یک درایو متفاوت امتحان کنید.

19- دسترسی مستقیم به حافظه 
 DMA یا « دسترسی مستقیم به حافظه» یعنی درایوهای IDE ، از جمله سی دی رایترها، می توانند اطلاعات را مستقیما از حافظه دریافت کنند. بدون این که به CPU مراجعه کنند، و این یعنی رایت کردن با سرعت 12X فقط 5 درصد از CPU شما را اشغال می کند نه 50 درصد. و باز هم این یعنی کم شدن احتمال سوختن سی دی به علت کم آوردن بافر. بعضی از رایترها نمی توانند با سرعت های بالا رایت کنند، مگر این که DMA را برای آن ها فعال کرده باشید. تعداد معدودی از رایترها هم در صورت خاموش بودن DMA بهتر کار می کنند. عجیب آن که برای تنظیم DMA باید از طریق کنترل گر IDEATAARAPi در DeviceManagerاقدام کنید، نه از طریق خود درایو سی دی.

20- رایت کردن DVD  با استفاده از Windows Media Center 2005 می توانید به رایت DVD بپردازید. بدون این که به نرم افزار دیگری احتیاج پیدا کنید. البته این در( تنظیمات DMA برای CD یا DVD را می توانید در قسمت Device manager انجام دهید. ) صورتی است که مجوز رایت CD را از Sonic گرفته باشید. وگرنه، مجبورید یک نسخه از برنامه Sonic Prime Time Deluxe را نصب کنید.

منبع : http://sokot323.blogfa.com/post-164.aspx


اولین دیدگاه را شما بگذارید آموزش ، آموزش نرم افزار رایانه ، آموزش کامل رایت سی دی ،

 آموزش رفع...   

مشخصات مدیر وبلاگ

ویرایش

دسته بندی موضوعی

تبلت ، موبایل ، نوت بوک ، لپ تاپ ، جدید ، اپل ، اندروید ، آموزش ، تکنولوژی ، ویندوز ، جالب ، اموزش ، گجت ، گوشی ، ایپد ، ویندوز8 ، ال جی ، ارزان ، ایپاد ، سیستم عامل ، اختراع ، گوگل ، ویندوز7 ، قیمت ، اولترابوک ، ایسوس ، ایفون ، برنامه ، سونی ، دانلود ، اینترنت ، بازی ، ای او اس ، فناوری ، لمسی ، هوشمند ، مایکروسافت ، موزیلا ، مک بوک ، نوکیا ، اپلیکیشن ، اچ پی ، خلاقیت ، سه بعدی ، زیبا ، سرفیس ، خودرو ، رایانه ، تلویزیون ، توشیبا ، اسمارت فون ، آندروید ، ابتکار ، iOS ، Hp ، امنیت ، ایفون5 ، کروم ، مرورگر ، فلش ، گوشی هوشمند ، طراحی ، فایرفاکس ، ویندوز 8 ، کامپیوتر ، عینک ، عینک گوگل ، شبکه اجتماعی ، ضد زلزله ، عکس ، شارژ ، شارژر ، شغل ، گران ، گیگابایت ، ماکروسافت ، نگهداری ، فروش ، نوآوری ، کروم بوک ، ایمیل ، باحال ، اینترنت چمدانی ، ای فون ، ال سی دی ، افزایش سرعت ، آب ، 3دی ، 8 ، آموزش نرم افزار... ، پیشرفته ، تکنولوژی جدید ، خبر داغ ، پیامک ، ترفند ، بهترین ، رایگان ، دوربین ، دانشگاه ، تهران ، راهنمایی ، ژاپن ، زلزله ، سامسونگ ، سبک ، سرعت ، سرعت تایپ ، سرعت خوب ، سرعت رایانه ، سوازندن هوا به جای... ، سوخت ، سیستم عامل مک ، سیستم عامل کروم ، سونی 3 بعدی ، سونی اکسپریا ، سونی سه بعدی ، سی دی ، سیاره ، سید علی خامنه ای ، سیستم ، سای ، زن ، ژن ، سالم ماندن ، سرفیس پرو ، سرقت موبایل ، سرویس دهندگان... ، سرویس های گوگل ، سریع ، سریع کردن سیستم ، سریعتر ، دانشمند ، دوسیم کارت نوکیا ، دی دی او اس ، دیسک ، راحتی ، راه جدید ، راه کار ها ، رم ، رم مموری ، رمز ، روبات ، روتختی ، ریز باتری ، خودکار ، خوش دست ، دات ای ار ، دامنه ، دانش آموز ، دانشجو ، خنده دار ، خوب ، جانم فدای رهبر ، جاوا ، دانلود بازی جدید... ، در آمد عالی ، در حال رانندگی ، درآمد ، درآمد زیاد ، دراپ باکس ، درامد ، درایور ، دل ، دوچرخه جدید ، بوئینگ ، بیماری ، بیماری قلبی ، پارس آنلاین ، پدفون ، پدفون2 ، پر درآمدترین ، پر فروش ، پر قدرت ، پر کاربرد ، پردرآمد ، پره ، پروژکتور ، پرینتر فوری ، پزشکی ، پسورد ، پشه ، پنکه ، پوست ، پول ، پولشویی ، پی دی اف خوان ، ترفند های ویندوز ، ترک برخی عادات غلط ، تسکبار ، تصویر ، تصویری ، تعرفه ، تغییر فرمت فلش ، تغییرات ، تفاوت های ای کیو و... ، تلسکوپ ، تلفن همراه ، پیشبینی بیماری قلبی ، اینترنت پر سرعت ، تبلت خوب ، تبلیغات ، تبلیفات ، تخت خواب ، تخم مرغ ، خرید ، خرید لپ تاپ ، خرید نوت بوک ، خلاف ، جارو برقی هوشمند ، تکنولوژی ان اف سی ، تم ، تم رهبر معظم انقلاب ، تولید آب ، توهین ، توییتر ، جذاب ، جرایم رایانه ای ، جستجو ، جستجو گر ، جستجوگر ، جلوگیری ، جلوگیری از خرابی ، جلوگیری از سرقت... ، جیبی ، جیمیل ، چاپ سه بعدی ، چاپگر ال جی ، چارم ، چوب ، حافظه ، حتما بخونید ، حذف ، حذف درایور ، حرفه ای ، حفاظت از اسمارت فون ، حلقه ازدواج ، حمام ، حمام شیخ بهایی ، حمله اینترنتی ، خارق العاده ، خبر ، آموزش وبلاگ نویسی ، آموزش کار با نرم... ، آموزش کامل رایت سی... ، آموزش کم کردن حجم... ، آموزشی ، آموزش افزایش سرعت... ، آموزش بلوتوث اپل ، آموزش خرید لپ تاپ ، آموزش رایانه ، آموزش فارسی کردن... ، آموزش فعال کردن ، اپتیموس ، اپتیموس جی پرو ، اپدیت سالیانه ، اپرا ، اپسون ، آیپد ، آیفون 5 ، اپل جدید ، اشا310 ، اصطلاح ، اضافه کردن تب در... ، اطلاعات ، اختراعات جدید ، ادوبی ، اروپا ، ارور ، اچ تی سی ، احتمال ، احمق ، اپلیکیشن کالری غذا ، اجاق گاز شارژر... ، اجرای خودکار ، ADSL ، apple ، CS2 ، DDoS ، DELL ، Dropbox ، e ، EQ ، game ، ... ، 1 اتفاق ، 1 تجربه ، 1 ترابایت ، 128 کیلوبایت ، 1مگابایت ، 2 تکه ، 2012 ، 22 بهمن ، 256کیلوبایت ، 310 ، 3D ، 512کیلوبایت ، 6 سو ، 7 ، آشا ، HTC ،
ویرایش

لوگوی دوستان


ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ